تبلیغات

پیام های مناسبتی
آخرین ارسال های تالار
مراسم عزاداری عاشورا در هادیشهر

مراسم عزاداری عاشورای حسینی همچون سایر شهر ها و روستاهای شهرستان جلفا در نقاط مختلف هادیشهر بصورت دسته جات عزاداری و شبیه خوانی با شکوه خاصی برگزار گردید .

مهمترین مسئله ای که این مراسم را پر بارتر از سالهای قبل نشان میداد انجام فریضه نماز ظهر عاشورابود که در تمام شبیه خوانی ها به اجرا در آمد و تصویر بالا قسمتی از مراسم ظهر عاشورا را در شبیه خوانی میدان قیام هادیشهر (گرگر)نشان میدهد 

تاویر بیشتر در همین لینک



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 23 آبان 1392
بازدید : 431
نظرات : 0
زینبیم نهر فرات اوسته سپه داریم ئولوب

زینبیم نهر فرات اوسته سپه داریم ئولوب

کسیلوب قوللاری غیرتلی علمداریم ئولوب

قره معجر باشووا باغلا باجی

گئت اوتور قارداشووا آغلا باجی

یارالار سینه سینون اوسته گلستان کیمیدی

او قدر اوخ توخانوب جسمی نیستان کیمیدی

گوزلروندن ایراق اولسون او قدر داش وورولوب

پیکری شان شان اولوب زلف پریشان کیمیدی

قره معجر باشووا باغلا باجی

گئت اوتور قارداشووا آغلا باجی

داش دگوب آلنینا گل صورتینه قان توکولوب

ساحل معرفته فکر ایله مرجان توکولوب

آیریلوب عضولری قارداشیمون پیکردن

ایله بیل آیه به آیه یره قرآن توکولوب

قره معجر باشووا باغلا باجی

گئت اوتور قارداشووا آغلا باجی



:: ادامه مطلب
ن : talati
ت : 15 آبان 1392
بازدید : 1433
نظرات : 4
با کاروان حسین (ع) ( منزلگاهی که ماتم سرا شد)

هفت روز به محرم الحرام سال 61 قمری مانده بود که کاروان حسین(ع) در روز چهارشنبه 23 ذیحجه، به منزل "زُباله" (1) رسید. زباله منطقه ای فراخ و پرآب و ابتدای محدوده سکونت بنی اسد بود چه اینکه قبیله بزرگ بنی اسد از این منطقه تا حوالی کربلا در روستاهای پراکنده ساکن بودند.
گرچه منازل و استراحت گاه هایی که کاروان امام(ع) در آن توقف می کرد پرشمار است اما توقفگاه زباله به دلایلی از شهرت و اهمیت زیادی برخوردار گشته است. بر مهمترین اتفاقاتی که در ایام توقف کاروان در منزلگاه زباله روی داد، مروری می کنیم:
رسیدن یک یا دو فرستاده از کوفه که حامل خبر شهادت مسلم بن عقیل، هانی بن عروة و بنابر نقلی، قیس بن مسهر الصّیداویّ بودند همچنین نامه محمد بن اشعث که به سفارش مسلم بن عقیل برای آگاهی امام حسین(ع) از اوضاع کوفه پس از روی گردانی و عهد شکنی مردم نوشته بود، بدست امام رسید. در پی این نامه و اخبار بود که امام خطبه ای خواند و در آن بیعت خویش را برداشته و بسیاری از کسانی که با نیت های دنیایی و اهداف پست، با ایشان همراه شده بودند، گروه گروه از کاروان حسین(ع) جدا شدند.
نقل است امام(ع) پس از دریافت دو یا سه باره خبر شهادت مسلم، با قرائت نامه محمد بن اشعث که جزئیات نامردمی کوفیان و شهادت سفیر امام را بازگو می کرد، از شهادت وی اطمینان یافت و فرمود: "انا لله و انا الیه راجعون، رحمة الله علیهما" و سپس به سراغ خیمه گاه بانوان رفته و دختر مسلم بن عقیل را طلبید، گرچه برخی منابع تاریخی، سن دختر مسلم را 13 سال گفته اند اما با توجه به ملاطفت امام حسین(ع) با او ممکن است مطابق نظر مابقی منابع، سن دختر مسلم 6 سال باشد. هرچند از آنجا که مادر او یکی از دختران امام علی (ع) بود، لذا امام دایی و محرم او بوده و بوسیدن و در آغوش گرفتن او بلامانع بوده است.
این حرکت عاطفی و دلسوزانه امام که حکایت از یتیمی فرزندان مسلم بن عقیل داشت با صحبتهای امام در آنحال، مقدمه عزاداری زنهای کاروان بر شهادت یاران امام حسین(ع) گشت و مطابق نقل های مختلف مجلس عزا و ماتم در آنجا برپاشد. امام پس از در آغوش گرفتن دختر مسلم که از حرکات امام به یتیمی خود پی برده بود، فرمود: از این پس من بجای پدرت هستم و خواهرم همچون مادر تو است.
پس از آنکه زنها به دور دختر مسلم حلقه زده و به شیون و عزاداری مشغول گشتند. امام در سخنانی بیعت خویش را از همراهان خویش برداشت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: "أیّها النّاس! إنّما جمعتکم على أنّ العراق لی، و قد أتانی خبر فضیع عن ابن عمّی مسلم یدلّ على أنّ شیعتنا قد خذلتنا،  ٧ فمن کان منکم یصبر على حرّ السّیوف، و طعن الأسنّة، فلیقم معنا، و إلاّ فلینصرف عنّا. / ای مردم شما در حالی پیرامون من گرد آمدید که اهل عراق با من همراه هستند اما الان خبری بسیار ناگوار به من رسیده درباره پسر عمویم مسلم که بر اساس آن مشخص گردیده پیروانمان( در کوفه) از یاری ما دست کشیده اند پس هرکس از شما بر حرارت شمشیرها و شکافندگی نیزه ها صبور خواهد بود، با ما همراه شود و گرنه که از ما جدا گردد"(2)
همچنین امام(ع) در حالی که می گریست فرمود: "اللّهمّ اجعل لنا و لشیعتنا منزلا کریما، و اجمع بیننا و بینهم فی مستقرّ من رحمتک، إنّک على کلّ شیء قدیر  " (3)
منابع تاریخی بالاتفاق نوشته اند که پس از این سخنان امام، جمع زیادی از کسانیکه در طول مسیر مکه تا زباله به امام پیوسته بودند، کاروان را ترک کردند و جز کسانی که از مدینه با امام همراه شده بودند کسی باقی نماند.
همچنین در همین منزل خبر شهادت عبد اللّه بن بقطر  (4) به امام حسین(ع) رسید.(5)
---------

1-از آن جهت که منطقه ای کم ارتفاع و محل جمع شدن آبها بود به "زُباله" مشهور شده بود. شاید به این دلیل که از پر آبی و سرسبزی،مرکبهایشان را در آنجا جمع و سیراب می کردند
2-الفصول المهمه ص 189
3- بحار الانوار ج 4 ص 374
4-"عبدالله بن یقطر" یکی از سفیران امام به کوفه بود که همزمان با مسلم بن عقیل به شهادت رسید.گفته شده 3 روز پیش از امام حسین(ع) به دنیا آمد و مادرش دایه آن حضرت نیز بوده است، گرچه بسیاری از اخبار با این قول که حضرت در بدو تولد جز از انگشت سبابه پامبر شیر خورده باشد، منافات دارد. اما در هر صورت وی بسیار مورد احترام و محبت امام حسین(ع) بود و پدرش از خادمان نبی مکرم اسلام(ص) و مادرش در خانه امام علی علیه السلام از کودکان حضرت نگهداری می کرد.

5-در این نوشتار از منابع زیر استفاده شده است
مقتل الحسین(ع) آیت الله ذهنی
نفس المهموم
لهوف
موسوعة الامام الحسین(ع)
با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه / علی شاوی

منبع : شبکه ایران - سید مهدی طباطبایی

X



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 14 آبان 1392
بازدید : 213
نظرات : 0
ایام سوگواری فاطمیه تسلیت باد


غرقاب غمم دگر مرا ساحل نیست

جز اشک فراق دیگرم حاصل نیست

ای مرگ بیا! که زندگی کردن من

بی فاطمه جز خوردن خون دل نیست



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 21 فروردین 1392
بازدید : 195
نظرات : 0
ایام فاطمیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایام فاطمیه یا ایام شهادت فاطمه زهرا(س) شامل ۲۰ روز از ماه‌های جمادی‌الاول و جمادی الثانی است که شیعیان به عزاداری برای فاطمه(س) دختر پیامبر مسلمانان می‌پردازند

تاریخ ایام فاطمیه

شیعیان پیرامون تاریخ درگذشت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل هفتاد و پنج روز بعد از درگذشت محمد(ص) و دیگری نود و پنج روز را مورد وثوق می‌دانند.از آنجا که درگذشت محمد (ص) در در بیست و هشتم صفر بوده‌است به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل را «فاطمیه اول» می‌دانند. بنا به روایت نود و پنج روز، تاریخ شهادت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی الثانی دانسته و آنرا «فاطمیه دوم» می‌نامند.

در فرهنگ عامه، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم آن ماه که بر اساس روایت ۷۵ روز شهادت فاطمه(س) در میان آن روزها واقع شده‌است، «دهه اول فاطمیه» و به دهه اول جمادی الثانی، از اول تا دهم جمادی الثانی که بنا به روایت ۹۵ روز، شهادت فاطمه(س) در میان این روزها اتفاق افتاده «دهه دوم فاطمیه» می‌گویند.

در فرهنگ عامه شیعیان عراق به جای دو دهه سه دهه برگزار می‌شود، که «دهه اول فاطمیه» ۴۰ روز بعد از درگذشت محمد(ص) می‌باشد، که مورخ هشتم ربیع الثانی است. البته این تقسیم بندی در شهرهایی مانند قم و تهران نیز وجود دارد.

علت اختلاف تاریخ

در نوشته‌های عربی قدیم از نقطه استفاده نمی‌شده است و کلیه‌ی حروف دارای نقطه نبودند، به‌همین خاطر "هفتاد" و "نود" در زبان عربی مانند هم نوشته می‌شده است، که برای تاریخ نویسان دوره‌های بعد قابل تشخیص از هم نبوده است.

وقایع منجر به شهادت

شیعیان معتقدند در اثر صدمات و جراحات وارده که در حین رویداد خانه فاطمه اتفاق افتاد و منجر به شکستگی پهلو و سقط جنین وی گردید فاطمه (س) به شهادت رسیده است. در عین حال شیعیان بر این نظر دارند که فاطمه(س) بین ۷۵ تا ۹۵ روز پس از وفات محمد(ص) درگذشته است. بگفتهٔ روایاتی که در منابعی مانند یعقوبی آمده‌است، زنان قریش و همسران محمد(ص) به دیدن فاطمه(س) می‌آیند. اما فاطمه(س) به اسما بیوه جعفر ابن ابی طالب، می‌گوید که از ورود آنان جلوگیری کنند. زیرا فاطمه(س) در وضع بسیار بدی بود و در اثر بیماری بسیار نحیف شده بود.

تدفین

به گفته دانشنامه اسلام اکثریت منابع اولیه تدفین فاطمه(س) را شبانه، مخفی و بدون حضور ابوبکر و عمر می‌دانند.[۹]

دنیس صوفی معتقد است به دلیل تواتر روایت‌های ناراحتی فاطمه(س) از ابو بکر، به نظر می‌رسد مراسم کفن و دفن فاطمه(س) به خواسته خود او در شب انجام شده تا ابو بکر به عنوان رئیس جامعه نتواند با مراسم تشییع او کاری داشته باشد.[۱۰]



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 5 فروردین 1392
بازدید : 236
نظرات : 0