تبلیغات

پیام های مناسبتی
آخرین ارسال های تالار
ترجمه خطبه 162 نهج البلاغه !

 

در سال 37 هجری در صفین شخصی از طایفه بنی اسد پرسید : چگونه شما را از مقام امامت که سزاوار تر از همه بودید کنار زدند؟ فرمود:

1- علل و عوامل غصب خلافت

ای برادر بنی اسدی ! تو مردی پریشان و مضطربی که نا بجا پرسش می کنی ، لیکن تو را حق خویشاوندی است . و حقی که در پرسیدن داری و بی گمان طالب دانستنی . پس بدان که: آن ظلم و خودکامگی که نسبت به خلافت بر ما تحمیل شد ، در حالی که ما را نسب برتر و پیوند خویشاوندی با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم استوارتر بود ، جز خود خواهی و انحصار طلبی چیز دیگری نبود که: گروهی بخیلانه به کرسی خلافت چسبیدند ، و گروهی سخاوتمندانه از آن دست کشیدند ، داور خداست ، و بازگشت همه ما به روز قیامت است . ( در اینجا شعر امرء القیس را خواند که : « واگذار داستان تاراج آن غارتگران را ، و به یاد آور داستان شگفت دزدیدن اسب سواری را »)

2-شِکوه از ستم های معاویه

بیا و داستان پسر ابوسفیان را به یاد آور ، که روزگار مرا به خنده آورد از آن پس که مرا گریاند .سوگند به خدا که جای شگفتی نیست ، کار از بس عجیب است که شگفتی مرا می زداید و کجی و انحراف می افزاید . مردم کوشیدند نور خدا را در داخل چراغ آن خاموش سازند ، جوشش زلال حقیقت را از سرچشمه آن ببندند ، چرا که میان من و خود ، آب را وبا آلود کردند . اگر محنت آزمایش از ما و این مردم برداشته شود ، آنان را به راهی می برم که سراسر حق است ، و اگر به گونه دیگری انجامد :(با حسرت خوردن بر آنها جان خویش را مگذار ،که خدا بر آنچه می کنند آگاه است .)

 



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 20 مهر 1393
بازدید : 277
نظرات : 6
دعای اولین روز ماه مبارک رمضان

للَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»


- خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌‏داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش‌ ای خدای عالمیان و زشتی‏‌هایم را عفو فرما‌ ای عفوکننده از گناهکاران عالم.



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 8 تیر 1393
بازدید : 197
نظرات : 0
عاقبه بن یزید و عمل مهم او در اسلام

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

شخصى به نام عاقبه بن یزید که در عصر مهدى عباسى قاضى بود در بغداد یک روز هنگام ظهر نزد خلیفه آمد و تقاضا کرد که یک نفر را بجاى او براى قضاوت منصوب نماید تا این که اسناد و مدارک مربوطه را به او تسلیم کند.

مهدى عباسى چون سخن او را شنید خیال کرد یکى از رجال دولت به او به دشمنى برخاسته و او آزرده خاطر و خشمگین ساخته. از این جهت استعفایش را در خواست کرد و گفت: علت آزردگى تو اگر این است که کسى با تو معارضه کرده بگو تا همین الان به تادیب او فرمان دهم.

قاضى گفت: چنین اتفاقى نیفتاده است.

مهدى عباسى گفت: پس علت استعفا چیست؟

قاضى گفت: یک ماه پیش دو نفر از مراجعین در خصوص قضیه‏ اى دشوار به محضر قضا حاضر شدند و هر یک ادله‏ اى و شهودى بر صدق اظهارات خود را در مورد نزاع اقامه کرد و حجتها آورد که جاى تامل و مطالعه و تحقیق بود.

من در برابر این قضیه دشوار فروماندم چندین بار تجدید جلسه کردم و امید داشتم که آن قضیه را به اصلاح میان طرفین پایان بدهم.

در بین یکى از طرفین دعوى خبر یافته بود که من رطب دوست دارم از این رو براى جلب توجه من در چنین موسم که فصل نوبر رطب است مقدارى از بهترین قسم آن را که من هرگز نظیرش را ندیده بودم حتى براى خلیفه نیز در چنین فصلى میسور نیست فراهم آورده و با پرداخت چند درهم رشوه به توسط دربان آن طبق و درهم را نزد من آورد.

در این هنگام دربان طبق را در برابر من بر زمین نهاد و گفت: این هدیه فلان است من از مشاهده این وضع سخت ناراحت شدم چندان که خشمگین شدم دربان را از خدمت براندم و ظرف رطب را به آورده آن باز گرداندم.

ولى روز دیگر چون متداعیان به دفتر قضا آمدند نتوانستم آن دو را به یک چشم بنگرم و در دل خود به یک منزلت قرار دهم زیرا طبق رطب هر چند که من آن را مسترد داشته بودم اثر خود را در نفس من باقى گذاشته بود حالا فکر کنید تا اگر آن را پذیرفته بودم و کام خویش را با آن شیرین کرده بود حال من بر چه منوال بود.

بعد قاضى بالحن حاکى از تاثر بود گفت: روزگارى که خلق آن روزگار براین گونه فساد کشیده شده ‏اند من بر دین خود می ‏ترسم که از غفلت به دام حیله ایشان در افتم و سرمایه تقوى و ایمان خود را بر سر کار قضا نهم پس مرا از این مسئولیت برهان و از ادامه این خدمت معذور دار خداوند عذر تو را بپذیرد

عرفان اسلامى ج 10 ص



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 1 خرداد 1393
بازدید : 216
نظرات : 0
بی نظیر ترین عکس از زیر قبه حرم امام حسین(ع)

این عکس بی نظیر توسط عکاس تیم انتقال ضریح در هنگام تعویض ضریح مطهر حضزت سیدالشهدا از زیر قبه حرم گرفته شده است .

محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: ان الله تعالی عوض الحسین علیه السلام من قتله ان جعل الامامة فی نسله (ذریته، و الشفاء فی تربته، و اجابة الدعاء عند قبره؛ )

خداوند متعال در عوض شهادت امام حسین علیه السلام، امامت را در نسل او و شفا را در تربت او و اجابت دعا را در نزد قبر او قرار داد



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 16 اسفند 1392
بازدید : 292
نظرات : 0
مسئله حجاب (حجاب اجباری است یا اختیاری )

فکر می‌کنید در اماکن پر رفت و آمد پایتخت، چند خانم با پوشش مناسب و بدون آرایش زننده می‌توان پیدا کرد؟ اگر به یکی از این مکان‌ها نظیر مترو گذرتان افتاد، خودتان بشمارید تا وضعیت حجاب در جامعه را بهتر ارزیابی کنید!

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مسأله حجاب همچنان برای افراد جامعه از هر طیف و عقیده‌ای مهم و قابل توجه است. در برخی دیدگاه‌ها گفته‌ شده است: «نویسنده این مطلب حتما خودش از مشتریان و طرفداران پر و پا قرص کمپانی ویکتوریا سکرت است که فکر می‌کند دختران ایرانی از آن الگوبرداری می‌کنند!» در پاسخ به این دوستان باید گفت برای درک این موضوع و لمس آن کافی است سری به پاساژهای مشهور شمال شهر بزنید تا مشاهده کنید چه تعداد از دختران ایرانی برای خرید لباس‌های این کمپانی اشتیاق دارند. 
 
مخاطب محترم دیگری نیز خود را خانمی چادری معرفی کرده و با لحن تند و گلایه‌آمیزی نوشته بود: «کی گفته چادری‌ها در اقلیت هستند!؟ شما از کجا به این نتیجه رسیدی؟ با نگاه کردن به خیابون‌ها؟ بله زن باحیا و چادری در خیابان ول نیست، به موقع بیرون میاد. در راهپیمایی و نمازهایی مثل نماز عید فطر نگاه کن ببین که همین تهران چقدر چادری داره. اگه توی خیابون‌ها به نظرتون چادری کمه برای اینه که زن چادری حیا داره و ول نیست که خیابون‌گردی و پاساژ گردی کنه و بخواد خودشو به نمایش بذاره، برای همینه که شما چادری کمتر می‌بینی. در ضمن همیشه کار نادرست بیش از درست جلوه داره و دیده می‌شه.» 
 
در پاسخ به این مخاطب محترم بار دیگر تأکید می‌کنیم قصد ما در این گفتار‌ها نفی کلی یا تایید کلی هیچ گروهی نیست، همانطور که در گزارش قبل گفته شد قصد داریم به یک اشتراک برسیم و برای یکدیگر اعتراف کنیم «چرا ما در یک جامعه اسلامی و شیعی به این نقطه رسیده‌ایم؟!» 
 
واقعا قرار است تا کی واقعیت‌ها را کنار بگذاریم و بگوییم ما خوبیم و هیچ چیزی آن طور نیست که در کوچه، خیابان، بازار، دانشگاه و غیره می‌نماید؛ آمار طلاق، روابط نامشروع، قتل و ایدز به عنوان آسیب‌های اجتماعی دروغ است و ما هیچ مشکلی نداریم؟! 
 
همین هفته پیش رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رؤسا و معاونان سازمان بهزیستی قم گفت: «آمار طلاق و اعتیاد باید از دایره محرمانه بودن خارج شود.» این‌ها هشداری است به همه بانوان محجبه که تصور می‌کنند وظیفه‌ اجتماعی خود را با شرکت در راهپیمایی‌ها، نماز جمعه، نماز عید فطر و ... به خوبی انجام می‌دهند. 
 
موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم طبق گفته مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، تاکنون ۷۵ هزار بانوی طلبه در سراسر کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. 
 



:: ادامه مطلب
ن : talati
ت : 12 مهر 1392
بازدید : 121
نظرات : 0