تبلیغات

پیام های مناسبتی
آخرین ارسال های تالار
دعای اولین روز ماه مبارک رمضان

للَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»


- خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌‏داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش‌ ای خدای عالمیان و زشتی‏‌هایم را عفو فرما‌ ای عفوکننده از گناهکاران عالم.



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 8 تیر 1393
بازدید : 196
نظرات : 0
عاقبه بن یزید و عمل مهم او در اسلام

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

شخصى به نام عاقبه بن یزید که در عصر مهدى عباسى قاضى بود در بغداد یک روز هنگام ظهر نزد خلیفه آمد و تقاضا کرد که یک نفر را بجاى او براى قضاوت منصوب نماید تا این که اسناد و مدارک مربوطه را به او تسلیم کند.

مهدى عباسى چون سخن او را شنید خیال کرد یکى از رجال دولت به او به دشمنى برخاسته و او آزرده خاطر و خشمگین ساخته. از این جهت استعفایش را در خواست کرد و گفت: علت آزردگى تو اگر این است که کسى با تو معارضه کرده بگو تا همین الان به تادیب او فرمان دهم.

قاضى گفت: چنین اتفاقى نیفتاده است.

مهدى عباسى گفت: پس علت استعفا چیست؟

قاضى گفت: یک ماه پیش دو نفر از مراجعین در خصوص قضیه‏ اى دشوار به محضر قضا حاضر شدند و هر یک ادله‏ اى و شهودى بر صدق اظهارات خود را در مورد نزاع اقامه کرد و حجتها آورد که جاى تامل و مطالعه و تحقیق بود.

من در برابر این قضیه دشوار فروماندم چندین بار تجدید جلسه کردم و امید داشتم که آن قضیه را به اصلاح میان طرفین پایان بدهم.

در بین یکى از طرفین دعوى خبر یافته بود که من رطب دوست دارم از این رو براى جلب توجه من در چنین موسم که فصل نوبر رطب است مقدارى از بهترین قسم آن را که من هرگز نظیرش را ندیده بودم حتى براى خلیفه نیز در چنین فصلى میسور نیست فراهم آورده و با پرداخت چند درهم رشوه به توسط دربان آن طبق و درهم را نزد من آورد.

در این هنگام دربان طبق را در برابر من بر زمین نهاد و گفت: این هدیه فلان است من از مشاهده این وضع سخت ناراحت شدم چندان که خشمگین شدم دربان را از خدمت براندم و ظرف رطب را به آورده آن باز گرداندم.

ولى روز دیگر چون متداعیان به دفتر قضا آمدند نتوانستم آن دو را به یک چشم بنگرم و در دل خود به یک منزلت قرار دهم زیرا طبق رطب هر چند که من آن را مسترد داشته بودم اثر خود را در نفس من باقى گذاشته بود حالا فکر کنید تا اگر آن را پذیرفته بودم و کام خویش را با آن شیرین کرده بود حال من بر چه منوال بود.

بعد قاضى بالحن حاکى از تاثر بود گفت: روزگارى که خلق آن روزگار براین گونه فساد کشیده شده ‏اند من بر دین خود می ‏ترسم که از غفلت به دام حیله ایشان در افتم و سرمایه تقوى و ایمان خود را بر سر کار قضا نهم پس مرا از این مسئولیت برهان و از ادامه این خدمت معذور دار خداوند عذر تو را بپذیرد

عرفان اسلامى ج 10 ص



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 1 خرداد 1393
بازدید : 215
نظرات : 0
نوروز چه روزیست ...؟!؟

عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام :
أَنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ فِیهِ النَّبِیُّ ص لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْعَهْدَ بِغَدِیرِ خُمٍّ- فَأَقَرُّوا لَهُ بِالْوَلَایَةِ فَطُوبَى لِمَنْ ثَبَتَ عَلَیْهَا وَ الْوَیْلُ لِمَنْ نَکَثَهَا ..

روز نوروز روزی است که در آن پیامبر عهد گرفت برای امیرالمومنین در غدیر خم ، پس اقرار کردند ولایت رو برای او ، پس خوش به حال کسی که ثبت کرد آن را و وای بر کسی که شکست آن را ..

وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی فِیهِ یَظْهَرُ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْت

و روزی است که در آن ظاهر می شود قائم ما اهل البیت ..
وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ

و هیچ روز نوروزی نیست مگر ، ما توقع داریم در آن فرج را چرا که آن از روز های ماست ، فارس ها حفظش کردند و شما ضایعش کردید ..

هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ سَنَةِ الْفُرْس

آن روز اولین روز از سال فارس هاست ...

وسایل الشیعه ج 8 ص 173
باب استحباب صلاه یوم النیروز

اللهم عجل لولیک الفرج .....



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 1 فروردین 1393
بازدید : 191
نظرات : 0
تسبیحات حضرت زهرا (س)

ستارگان درخشانتر از همیشه تاریخ در آسمان مدینه پرتوافشانی می‌کردند. شمیم عطر محمدی صلی الله علیه و آله در کوچه‌های مدینه پراکنده بود و یاس علوی، آنگاه که به معراج نماز می‌رفت، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید و بر چهره اهل زمین نور می‌پراکند.

در آن هنگام فاطمه سلام الله علیها را سختی کارهای خانه در زحمت‌ بود.[۱] امیرمؤمنان علیه السلام آنگاه که چنین دید به فاطمه توصیه کرد، نزد پدر برود و خدمتکاری درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد.[۲]

وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله از خواسته آنان آگاهی یافت، فرمود: «ای فاطمه چیزی به تو عطا کنم که از خدمتکار و دنیا با آنچه در آن است، ارزشمندتر است؛ بعد از نماز سی و چهار مرتبه «الله اکبر» و سی و سه مرتبه «الحمدلله‌» و سی و سه مرتبه «سبحان الله‌» بگو و آن را با لا اله الا الله ختم کن. این کار برایت از چیزی که می‌خواهی و از دنیا و آنچه در آن است، بهتر است‌».[۳]

در آن لحظه که این هدیه آسمانی به فاطمه سلام الله علیها عطا شد، فرمود: «از خدا و رسول خدا راضی شدم».[۴]

درک هدیه بزرگی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به فاطمه سلام الله علیها اعطاء کرد، بالاتر از طاقت غیرمعصوم است، به گونه‌ای که انسان از وصف آن عاجز می‌ماند و فقط از سرچشمه گفتار معصومین علیهم السلام است که تا اندازه‌ای می‌توان از برکاتش بهره‌مند شد.

امام باقر علیه السلام درباره تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌فرماید: «خداوند متعال با هیچ ستایشی، بالاتر از تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها عبادت نشده است و اگر چیزی افضل از آن وجود داشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به فاطمه سلام الله علیها اعطاء می‌کرد».[۵]

تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها که به مناسبت مداومت آن حضرت در انجام آن به وی منسوب گردید، در واقع تسبیح حق تعالی است! حضرت امام خمینی در کتاب اربعین حدیث چنین می‌نگارد: «...پرواضح است که تسبیح و تقدیس حق تعالی مستلزم علم و معرفت‌ به مقام مقدس حق و صفات جلال و جمال اوست».[۶]

تسبیح عبادتی برگزیده است که هر کس در سیر معنوی خویش به قدر طاقت و معرفتش از آن بهره می‌گیرد و ائمه: قبل از خلقت عالم مادی، به تسبیح ذات اقدس حق مشغول بودند.

حضرت امام خمینی؛ در باب اشاره به مقامات ائمه در کتاب اربعین حدیث چنین می‌نگارد: «برای اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم الصلوة والسلام، مقامات شامخه روحانیه‌ای است در سیر معنوی الی الله، که ادراک آن علما نیز از اقت‌ بشر خارج و فوق عقول ارباب عقول و شهود اصحاب عرفان است؛ چنانچه از احادیث‌ شریفه ظاهر می‌شود که در مقام روحانیت‌ با رسول اکرم صلی الله علیه و آله شرکت دارند و انوار مطهره آنها قبل از خلقت عوالم، مخلوق اشتغال به تسبیح و تحمید ذات مقدس داشتند».[۷]

تسبیح از جهتی دیگر عبادتی عمومی بین تمام مخلوقات است، حضرت امام؛ در این باره می‌فرماید: «آیه شریفه [و یسبح لله ما فی السموات و الارض] دلالت کند بر تسبیح جمیع موجودات حتی نباتات و جمادات و تخصیص آن به ذوی العقول از احتجاب عقول ارباب عقول است».[۸]

و باز می‌فرماید: «بالجمله، سریان حیات و تسبیح شعوری علمی اشیاء را باید از ضروریات فلسفه عالیه و مسلمات ارباب شرایع و عرفان محسوب داشت، ولی کیفیت تسبیح هر موجودی و اذکار خاصه‌ای که به هر یک اختصاص دارد و این که صاحب ذکر جامع انسان است و سایر موجودات به مناسبت نشئه خود ذکری دارند».[۹]

تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها، به چه معنی است؟



:: ادامه مطلب
ن : talati
ت : 24 اسفند 1392
بازدید : 263
نظرات : 0
بی نظیر ترین عکس از زیر قبه حرم امام حسین(ع)

این عکس بی نظیر توسط عکاس تیم انتقال ضریح در هنگام تعویض ضریح مطهر حضزت سیدالشهدا از زیر قبه حرم گرفته شده است .

محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: ان الله تعالی عوض الحسین علیه السلام من قتله ان جعل الامامة فی نسله (ذریته، و الشفاء فی تربته، و اجابة الدعاء عند قبره؛ )

خداوند متعال در عوض شهادت امام حسین علیه السلام، امامت را در نسل او و شفا را در تربت او و اجابت دعا را در نزد قبر او قرار داد



:: لینک ثابت
ن : talati
ت : 16 اسفند 1392
بازدید : 291
نظرات : 0